A kártya és a reklám

2016.06.14. 10:43

facebook kartya marketingPropaganda és marketing ihlette kártyapaklik

A kártyás témák minden korban aktuálisak, hiszen a XXI. században is milliók ülnek a játékasztalhoz a kaszinókban és kártyabarlangokban, hogy hódoljanak szenvedélyüknek. A kártya, mint marketingeszköz már korán megjelent, hiszen a hétköznapi élet szerves részét képezte a játék.

A kártyajáték fontossága az uralkodók nevelésében már a 17. században fontos szerepet kapott. Rotterdami Erasmus a Keresztény fejedelem neveltetése című művében részletesen ír a kártyajátékok stratégiai gondolkodást fejlesztő mivoltáról. A korabeli gondolkodók úgy vélték, hogy a sakk, mint nevelési eszköz elavult, mivel csak egy ellenfél ellen kell stratégiát kidolgozni. Az akkori uralkodói udvarokban és a nemzetközi diplomáciai életben viszont sok szereplőre és tényezőre kellett odafigyelni.

vilaghaboru propaganda kartyaA 19. század végén, és a 20. század elején, ezt a motívumot használták fel a politikai propaganda plakátokon. Az alattvalóikkal játszadozó uralkodók, királyom karikatúrája különösen az osztály nélküli társadalmakban vált elterjedté. A kártyás karikatúrák és motívumok között felbukkannak fantázia szülte dámák és királyok, társadalmi, politikai, történelmi tudósítás egyaránt. A kártyák gyakran görbe tükröt állítanak a kártyás, pókeres társadalom elé, amikor emberi vonásokkal felruházott állatok mosolyognak a kártyalapokon.

A reklámok és a marketing megjelenése a kártyalapokon a 20. század elejére tehető. Eleinte különösen dohánycégeket és alkoholt reklámoztak rajtuk, majd az úgynevezett „autós kártyák” váltak hihetetlenül népszerűvé. A kaszinós kártyákon megjelenő reklámok nem túl elegánsak ugyan, de biztosan nagy tömegekhez jutnak el, bár nem olyan sok emberhez, mint a tömeges SMS küldés kampány.

A kártya és a reklám már ősidők óta együtt jár. A legtöbb ember foglalkozik a játék, kaszinó, marketing, póker, kártya, kampány, tömeges marketing, nevelés kifejezésekkel is.